doporučujeme
Publicistika2 –
31. 12. 18

Silvester Lavrík: Banální příběhy potřebují svého antihrdinu

Silvester Lavrík se narodil v roce 1964 ve Spišském Štiavniku. Vystudoval divadelní režii na VŠMU v Bratislavě. Pracuje jako divadelní, rozhlasový a filmový režisér, dělal uměleckého šéfa Městského divadla Zlín a ředitele Rádia Devín. Získal řadu prestižních divadelních cen.

Vydal řadu divadelních her a próz - Allegro barbaro, Villa Lola, Perokresba, Zu, či Naivné modlitby. Těžko říct, „či sa prejavuje viac ako dramatik, divadelník, prozaik, publicista alebo ako komentátor kultúrneho diania či esejista", popsal ho Peter Valček.

Dramatik a publicista Lavrík v medailonu pro Větrné mlýny odkryl poklady ze své krabice. Byly v ní zbytky slavné stavebnice Merkur. Kolečka, šroubky, osičky, dírkované panely. „Jako dítě jsem si znovu a znovu, obsedantně, z této stavebnice stavěl most. Mosty. Byl jsem přesvědčený, že i ty skutečné mosty jsou ze stavebnice,“ řekl ve videu.

Nic nedokonalého nebylo ani na provizorních mostech, které v Bratislavě sloužily
ještě dlouho po válce. „Nedá se tedy předpokládat, že by na něm bylo něco nedokonalého nebo provizorního a to samé platí i o té dětské stavebnici, která přežila dodnes,“ vysvětlil.

Posláním mostu je vést, nebo převést, ale také a hlavně spojit. „Rozhodně je to i překonávání nějaké bariery, překračovaní hranice, podaná ruka z jednoho břehu na ten druhý. A když se podaří psaním postavit most od autora ke čtenáři, je to stejně dokonalé,“ poznamenal Lavrík.

„Antihrdina, či aspoň „nehrdina“ je v centre pozornosti tvorcov už celé dvadsiate storočie. Banálne príbehy, ktoré ma očarúvajú svojou podmanivou každodennosťou, iného hrdinu ani neunesú,“ poznamenal v jednom rozhovoru na téma existence „malých lidí“ v literatuře.

 „Som nielen spisovateľom, ale aj obyvateľom rád tu a teraz. Pokladám napríklad za veľké šťastie skutočnosť, že mi bolo dopriate dožiť sa pádu komunizmu v takom veku, že som ešte pri zmysloch… Som rád, že sa spoločnosť nachádza v tom stave reflektovania seba samej, že namiesto extenzívneho objavovania „iných svetov“ a „iných kultúr“ a ich napodobovania obrátila svoju pozornosť k sebe samej a skúma vlastné pohnútky, vlastné ciele, ambície a možnosti,“ prozradil.