Dramatická suma Milana Uhdeho vyšla v nakladatelství Větrné mlýny pod názvem Hry a zárveň jako nejobsáhlejší výbor z divadelních her tohoto autora. Celkem tisícistránková kniha nabízí čtenářům dvacet divadelních her mezi nimiž nechybí Balada pro banditu. Všechny dramatické texty vznikaly v letech 1964 až 2019 a práce na knize trvaly podle nakladatelství dva roky.
Milan Uhde se narodil v Brně v roce 1936 a vystudoval češtinu a ruštinu na Masarykově univerzitě v Brně. Působil v redakci časopisu Host do domu. V letech 1971 až 1989 nesměl z politických důvodů publikovat.
Spolupracoval zejména s Divadlem na provázku, které uvedlo i jeho slavnou Baladu pro banditu (1975). Po roce 1989 se angažoval v politice. Věnuje se především dramatu, ale píše i muzikálová libreta, prózu, memoáry (Rozpomínky, 2013) a spolupracuje s rozhlasem a televizí. Výběr z jeho her nabízejí také svazky Desítka her (1995) a Balada pro banditu a jiné hry na zapřenou (2001).
„Upřímně radím každému, aby posměch pochybného okolí snášel. Vím, že co napíšu, to budu mít, a co nenapíšu, to mít nebudu. Taková cesta je dobrá, ale i náročná. Třeba jednu hru jsem zahodil po třech letech intenzivní práce. Naštěstí jsem zatím schopen sebereflexe. Dramatik, který jí schopen není, je totiž ztracen. Na rozdíl od politiků, kteří sebereflexí neznají,“ řekl v jednom rozhovoru autor.
Nakladatelé knihu přivezli z tiskárny nedávno. "Skládali jsme ji v povinných rouškách na palety, ale byla to radost. Ačkoliv knihu budeme momentálně prodávat jen na internetu, víme, že její čas teprve přijde," řekl Pavel Řehořík z Větrných mlýnů. "Křest se z pochopitelných důvodů ruší, ale v nejbližších dnech zkusím udělat nějaký provizorní, alespoň on-line na sociálních sítích," dodal Řehořík.
Kniha je unikátní také díky typografické úpravě kmenové grafičky nakladatelství Kateřiny Weviorové. Místo obal navrhla tvoří snímatelný plastový rukáv s fotkou autora. Pod ním je na plátěné vazbě otisk dramatikovy dlaně v životní velikosti. "Ruka jako symbol života, tedy příběhu, zároveň atribut svého stvořitele, tedy autora, se mi zdála významotvorná a současně i atraktivní," popsala Weviorová.
Třiaosmdesátiletý básník, spisovatel a dramatik je brněnský rodák. Debutoval v roce 1962 básnickou sbírkou Lidé z přízemí, první divadelní hru Král Vávra napsal dva roky nato. Za normalizace nemohl publikovat, proslulou Baladu pro banditu v tehdejším Divadle na provázku formálně podepsal někdo jiný.
Příběh podkarpatského zbojníka Nikoly Šuhaje, z něhož poutavou legendu učinil spisovatel Ivan Olbracht, Uhde přepracoval jako muzikál. Hlavní role v představení režírovaném Zdeňkem Pospíšilem s hudbou Miloše Štědroně ztvárnili Miroslav Donutil, Iva Bittová a Bolek Polívka. Písně ze hry navíc velmi rychle zlidověly. "Je to určitě můj největší divadelní úspěch," řekl autor.
Milan Uhde v době komunistické normalizace upadl v nemilost a ocitl se na seznamu zakázaných autorů. Publikoval v samizdatu a díky exilovým vydavatelstvím, neb také pod cizím jménem. Byl aktivní v disentu a patřil k prvním signatářům Charty 77.
Po roce 1989 se Uhde angažoval v politice za ODS, byl ministrem kultury i předsedou Poslanecké sněmovny. Později se opět vrátil k divadelním hrám. "Divadlo je krásnější než politika. Ale hlavně divadlo může způsobit nesnáze menšímu počtu lidí," vysvětloval.
Veřejně činným nadále zůstal jen v radách veřejnoprávních médií. Nejprve byl v letech 1999 až 2006 členem - a od roku 2002 místopředsedou - Rady Českého rozhlasu, v březnu 2008 pak usedl do Rady České televize, které v letech 2011 až 2014 předsedal.
Milan Uhde je nositelem mnoha ocenění. V roce 2000 dostal od tehdejšího prezidenta Václava Havla medaili Za zásluhy, o sedm let později za hru Zázrak v černém domě získal Cenu Alfréda Radoka.