doporučujeme
Španělská čítanka10 –
18. 04. 18

Maria Mercè Cuartiella: Dokonalost je nudná...

Cyklus Španělská čítanka dospěl ke svému desátému dílu. Vznikl v produkci větrných mlýnů a odvysílán byl v České televizi, dál jej viděli diváci na kanále Telewizja Polskia a Rozhlas a televízia Slovenska.

Režie medailonu o katalánské prozaičce, dramatičce, scenáristce a organizátorce kulturního života se stal Pavel Řehořík. Video bylo natočené na 17. ročníku literárního festivalu Měsíc autorského čtení.

Maria Mercé Cuartiella se narodila v roce 1964 v Barceloně, První prózu Cuando las cosas van mal (Když se nedaří) vydala rok před koncem tisíciletí. Dále publikovala povídkový soubor Gent que tu coneixes (Lidé, které znáš, 2015). „Jsou to příběhy o zločinech, posedlosti, lžích, štěstí, štědrosti, náhodě a pomstě. Abychom prožili velké vášně, nemusíme být nijak výjimeční,“ poznamenala v této knize na svém blogu.

Autorka publikovala čtyři romány, sbírku povídek a divadelní hry, napsala řadu literárněvědných studií. Společně s manželem Joanem Manuelem Soldevillou napsala román Capitán Verne, una novela sobre la amistad y los libros (Kapitán Verne, román o přátelství a o knihách, 2005). 

„Pro mě je výzvou vyprávět o skutečných lidech. Baví mě vytvářet hrdiny, kteří jsou normální, nám blízcí lidé. Dokonalost je podle mě nudná a postavy, které mají talent a peníze, a které jsou něčím výjimečné, mě nezajímají,“ uvedla v roce 2016 před konáním festivalu MAČ.

Její vystoupení na MAČi v Brně se velmi podařilo. Například Michaela Ondrašinová na Facebooku Měsíce autorského čtení 12. července 2016 napsala: „Dnešní čtení Marie Merce Cuartielly bylo skvělé! Nechystáte se vydat nějakou její knihu v češtině?“

„Faktem je, že charaktery postav v románech Marie. M. Cuartielly jsou vždy stejné: vytržené z vlastního života, neschopné najít další cestu životem, trápené láskou plnou urážek nebo zranění, neschopné věřit v nic. Dokonce i mateřství je v jejich dílech často považováno za něco cizího, trapného, absurdního,“ napsal o ní literární kritik Damia Bardera Poch.